پرسش :

دختر 3 ساله ام، دختر خاله 2/5 ساله اش را کتک مي زند. براي از بين بردن اين رفتار کمکم کنيد.


شرح پرسش :
پاسخ :
دعواي خردسالان در سنين بين 2 تا 3 طبيعي است که البته با توجه به تربيت والدين و برخورد آنان با خردسال، ميزان دعوا کم و زياد مي شود؛ براي مثال، والديني که با فرزند خردسال خود، به شکل « زدن» بازي مي کنند يا به شوخي او را مي زنند يا نخستين بار که فرزندشان آنان را زده است، مغلوب احساسات خود شده و او را منع نکرده اند، در اين سنين، با فرزند خود بيشتر مشکل دارند و از دعوا و کتک کاري او با همسالان رنج مي برند.
براي کاستن از اين رفتار، به نکات ذيل توجه کنيد:
1. هنگام درگيري او با دختر خاله اش، شتابزده دخالت نکنيد و عکس العمل جدي نشان ندهيد؛ زيرا ممکن است اين رفتار، راهي براي جلب توجه شده باشد؛ بلکه بکوشيد زمينه هاي درگيري را از بين ببريد و در صورت آغاز دعوا، حواس او را پرت کنيد(ر.ک: ص 106) و اگر مجبور به دخالت مي شويد، به شکل فيزيکي واسطه شويد( ر.ک: ص 180 و 181).
2. احتمال اين که فرزند شما به تماس فيزيکي نياز دارد، هست؛ بنابراين، با بازي هايي مانند عمو زنجير باف، اتل متل توتوله، ماليدن پشت و ماساژ پا، اين نياز را برآوريد.
3. به او بياموزيد که وقتي مي خواهد دختر خاله اش را کتک بزند، چند بار دست هايش را به هم بزند( کف بزند) تا احساس خشم از او خارج شود.
4. جريمه کودک براي مقابله با اين رفتار، تأثير جدي دارد؛ پس مي توانيد از ساز و کارهاي بازدارنده( ر.ک:ج1، ص 97) نيز استفاده کنيد.
منبع: کتاب نسیم مهر(2)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388